نحوه‌ی اثرگذاری رنگ‌ها بر تجربه کاربری

گردآوری و تالیف:بهزاد دودکانی

تاریخ انتشار : 10 دی ,1398

دسته بندی: تجربه ی کاربری

رنگ بر همه چیز تاثیر می‌گذارد. از نحوه‌ی احساس یک کاربر هنگام تعامل با طرح گرفته تا نحوه‌ی استفاده‌ی آن‌ها از آن طرح. رنگ‌ها سبب می‌شوند تا کاربران بتوانند طرح را به طور کامل درک کنند. به سادگی می‌توان گفت که نقش رنگ‌ها در طرح، چیزی بیشتر از یک ابزار تزئینی است. رنگ، نقشی اصلی در تجربه کاربری ایفا می‌کند.




بیایید با یک مثال رایج و معمول شروع کنیم: فرض کنید که شما به تازگی طراحی یک وب سایت را برای شخصی به پایان رسانده‌اید. رنگ‌ها، شکل و کارکردی مشابه با یک wireframe دارند. همه‌ی افراد در تیم طراحی، این طرح را پسندیده‌اند اما مشتری از آن متنفر است و دلیل این تنفر را نمی‌داند.






ممکن است در این شرایط، رنگ مقصر باشد. رنگ‌های مختلف می‌توانند چنان احساسات نیرومندی را برانگیزند که افراد نسبت به آن‌ها واکنش‌های تندی از خود نشان دهند. بخشی از این موضوع در مورد ترجیحاتی است که فرد می‌دهد، بخشی از آن روانی و گاهاً با بخش‌هایی از هنجارهای اجتماعی همراه است. درک این گرایش‌ها و ترجیحات یک کاربر، می‌تواند تا حد زیادی بر تجربه کاربر تاثیر بگذارد.





در اینجا مطالبی را که باید بدانید، توضیح داده ایم:



انتظارات و ترجیحات کاربر




تجربه کاربری، با نوع کاربری که وب سایت یا برنامه برای آن طراحی شده شروع می‌شود. آمار دموگرافیک اساسی مانند جنسیت یا منطقه‌ای که کاربر در آن زندگی می‌کند، می‌تواند بر درک آن‌ها از طراحی شما بر اساس رنگ تاثیر بگذارد. یکی از جالب ترین تاثیرات رنگ بر روی تجربه کاربری، مربوط به جنسیت است. مطالعات نشان داده است که زنان و مردان نسبت به بعضی رنگ‌ها از خود علاقه نشان می‌دهند و برعکس.








مردان، بیشتر تمایل به تعامل با وب سایت‌هایی را دارند که دارای طراحی و ظاهری تیره هستند. درست مانند طراحی استودیوی VLNC که می‌تواند تصویر آن را در بالا مشاهده کنید.





زنان، بیشتر تمایل به تعامل با وب سایت‌هایی را دارند که دارای ظاهری روشن‌تر با پالت‌هایی خاموش‌تر هستند. درست مانند Tally که می‌توانید طراحی آن را در پایین مشاهده کنید.








برخی از مردان، نسبت به سایت‌هایی که از رنگ‌های کاملاً زنانه مانند صورتی، بنفش و زرد استفاده می‌کنند، واکنش تندی از خود نشان می‌دهند. بیشتر خانم‌ها تمایل به رد کردن وب سایت‌هایی با پس زمینه مشکی و تاریک را دارند. پالت‌های معمولی، برای همه‌ی افراد جذاب و زیبا می‌باشد.




ارتباطات و معانی رنگ‌ها




اگرچه این موضوع یک علم دقیق نیست اما رنگ‌ها دارای روابط عاطفی کاملاً مشخصی هستند. توجه داشته باشید که بعضی از رنگ‌ها می‌توانند در رده‌های افراطی قرار بگیرند. این ارتباطات تمایل دارند که برای ایجاد یک احساس کلی، با دیگر عناصر طراحی همکاری داشته باشند. وقتی کاربر رنگ خاصی یا ترکیبی از رنگ‌ها را می‌بیند، واکنشی فوری در مغز او رخ می‌دهد.





قرمز: قدرت، خطر، عشق، اشتیاق و عطش




زرد: انرژی، خوشبختی، روشنایی و گرما




نارنجی: خلاقیت، عزم، تحریک و تشویق





سبز: طبیعت، رشد و هماهنگی و طراوت




آبی: اعتماد به نفس، اعتماد، آسایش و آرامش





بنفش: جادو، برتری، جاه طلبی و استقلال





ایجاد یک شناخت از برند









شما انتظار دارید که عناصر طراحی در کوکاکولا قرمز باشند. رنگ آنقدر با نام تجاری در هم آمیخته می‌شود که گاهی مردم از رنگی به نام "قرمز کوکاکولایی" استفاده می‌کنند. اگر در این شرایط رنگ را تغییر دهید، برند گیج کننده به نظر خواهد آمد. شما نمی‌توانید فورا آن برند را تشخیص دهید. کاربر طبق انتظارات و دانسته‌های گذشته، از خود رفتاری معمول نشان نمی‌دهد. حتی ممکن است نوشیدنی، طعمی متفاوت دهد. تمام این احساسات ناشی از تغییر رنگ است. ممکن است با دیدن مارک سبز کوکاکولا با خودتان گفته باشید:« این دیگر چیست؟»





مقاله های پیشنهادی
card img
نحوه‌ی اثرگذاری رنگ‌ها بر تجربه کاربری

رنگ بر همه چیز تاثیر می‌گذارد. از نحوه‌ی احساس یک کاربر هنگام تعامل با طرح گر...

card img
از رفتارکردن همانند یک طراحِ وب آماتور دست بردارید

یک طراح وب بودن، چیزی بیشتر از مهارت‌های کار با فتوشاپ و تسلط بر آخرین  ...

دیدگاه های ارزشمند شما

برای ارسال نظر لازم است ابتدا وارد سایت شوید

هیچ دیدگاهی تا به این لحظه برای این موضوع ثبت نشده است